Anmeldelser

AI i Gymnasiet


Det er ikke så tit – faktisk første gang – at jeg her på AI-Portalen anmelder en bog, der er rettet mod undervisere på gymnasieniveau. Og AI-Portalen er ikke specielt rettet mod lærere hverken på folkeskole eller gymnasieniveau. Når jeg alligevel tager fat på bogen AI i gymnasiet skrevet af Sine Zambach, så er det fordi den giver et interessant indblik i hvordan forskellige aktører ser på kunstig intelligens (AI) lige nu. Sine Zambach forsker i data science, kunstig intelligens og uddannelse på Copenhagen Business School og har tidligere udgivet Kvinde kend din kode

Begge Zambachs bøger har det til fælles, at de formidler AI på en måde, som alle kan være med på uden at der bliver talt ned til læseren og samtidigt kommer de godt rundt om emnet. For udover at se nærmere på hvordan AI bliver brugt og hvordan synet på AI er lige nu, så får læseren faktisk også en historisk gennemgang, en definition og en teknisk gennemgang af AI.

Og alt det indrammer, det som jeg i virkeligheden opfatter som det centrale i bogen, nemlig Zambachs samtaler med en række lektorer fra rundt om i Danmark, der fortæller om styrker, svagheder, brug, misbrug og etik i brugen af AI i gymnasiets forskellige fag.

På den måde bliver bogen et meget håndgribeligt redskab til at bruge og undervise i brugen af AI på gymnasieniveau. Det bliver lidt ligesom at have en erfaren kollega ved hånden, der har oplevet de samme udfordringer, som man selv står overfor og selvom hun eller han måske ikke har fundet den optimale form, så er der et erfaringsgrundlag at bygge på. Når man lægger bogen fra sig, så har man fået en ny værktøjskasse med sig, som man er bedre rustet til at møde udfordringerne.

Men bogen går videre ud end lærerne og gennem interviews med professorerne Vincent F. Hendricks, Ane Qvortrup, Jan Damsgaard og Ole Winter, strategidirektør Lisbeth Knudsen, forlagsdirektør Morten Blichfeldt Andersen og forsker Jens Ulrik Hansen kommer vi endnu dybere ned i teknologien og dens konsekvenser.

Det er det, bogen er skrevet til.

Som AI-journalist synes jeg, at bogen er spændende, fordi det er et indblik i hvordan børn og unge uddannes i AI og dermed ens skildring af fremtidens AI-brugere. Og det er fantastisk at se, hvordan vi er kommet ud over, at diskussionen bare handler om, hvordan eleverne bruger ChatGPT til snyd. Det handler den også om, men det handler endnu mere om engagerede lærere, der finder måder, at bruge AI i udvikling af ny undervisning og giver eleverne et stærkt billede af AI, som et lærings og arbejdsværktøj.

0 notes
8 views

Write a comment...

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *