Kort nyt

Australske News Corp lader AI skrive lokalnyheder


Mark Sinclair Fleeton

Journalist

   Læsetid 1 minut
Array

Lokalnyheder sælger aviser (og online-medier) i Australien. Det er konklusionen på et oplæg, som den australske mediegigant News Corps’ bestyrelsesformand, Michael Miller, gav på årets WAN IFA-World News Media Congress i Taipei. En anden konklusion var, at med 75 lokale flagskibe (medier), så har man valgt at tage kunstig intelligens til hjælp for at skrive historierne. 

Historier som fx hvor du finder den billigste benzin lokalt er det, der sælger aviser. 55 % af alle abonnementer stammer fra de lokale nyheder. Abonnenterne melder sig ind for at læse lokalnyheder og tager så de nationale med. Men i et land, så stor som Australien er det en udfordring at have ansatte til at dække så mange lokalområder. Det bliver til 3.000 artikler om ugen og der er generelt en ansat på hver lokalredaktion. Derfor har News Corp valgt tage AI til hjælp.

”For eksempel har vi i nogen år nu brugt automation tila t opdatere brændstofs priser flere gange om dagen. Det samme gælder retslisterne, trafik og dødsannoncer”, udtalte en talsperson til The Guardian. Samtidigt understreger de dog, at alle historier bliver gennemgået af et medlem af deres ”Data Local Team” inden udgivelse.

33 views