Illustration generet med ChatGPT
Da Kristian Schou-Pedersen for første gang blev bedt om at bygge en SCADA-brugerflade (er Supervisory Control and Data Acquisition )til et industrikontrolsystem, vidste han ikke engang, hvad en PLC var. (En PLC (Programmable Logic Controller) er en specialiseret industricomputer, der styrer og automatiserer maskiner og processer som fx ventiler, pumper og kedler i tekniske anlæg. SCADA er brugerfladen til en PLC) Hans uddannelsesbaggrund? En cand.merc. i organisation og strategi. Alligevel lykkedes det ham at lande jobbet som automationsingeniør i en branche, hvor teknisk ekspertise og tavs viden normalt er adgangsbilletten. Hans hemmelige våben: Kunstig intelligens. Men hvordan lykkes man i en rolle, man egentlig ikke er uddannet til – takket være AI?
“Jeg gik fra arbejdsløs til automationsingeniør”
”Mit navn er Kristian Schou-Pedersen. Jeg er 29 år. Skaldet og fuldskæg. Jeg er et gadekryds i forhold til, hvor jeg kommer fra. Min far er fra Norge, min mor er fra København, og jeg er vokset op i Vestjylland. Så der er sådan lidt primært Jylland, men derudover er der lidt alle steder.”
Sådan introducerer Kristian Schou-Pedersen sig selv. Med til historien hører også, at han er
cand.merc. i organisationsstrategi og hvad man vel næsten må kalde selvlært programmerer. Altså lige bortset fra hans sidefag i Social Data Science. Kristian Schou-Pedersen tog sin kandidatgrad under Corona, så han havde valget mellem online-praktik eller et sidefag.
I halvandet år efter han færdiggjorde sin uddannelse, ledte han forgæves efter job, mens han eksperimenterede med ChatGPT, webscraping og natural language processing. “Hvis du har en idé om, hvad du laver, så kan næsten alle gøre det med det her værktøj,” siger han i dag.
Han brugte tiden på at analysere virksomheder i energisektoren, skabe egne værktøjer og dygtiggøre sig i Python – med ChatGPT som studiepartner. Gennembruddet kom, da han landede en praktik i en strategiafdeling, hvor han med det samme satte ChatGPT i spil til mails, referater og problemløsning. Praktikken førte ikke til ansættelse – men hans tilgang og nysgerrighed imponerede automationsafdelingen, som ringede ham op: “Christian, har du fundet noget at lave? Kan du starte på mandag?”
Hullet mellem uddannelse og virkelighed
Christian var totalt uforberedt på jobbet i den industrielle automatiseringsverden. “Jeg vidste ikke, hvad en PLC var. Jeg vidste ikke, hvad SCADA betød. Jeg kom fra et kontormiljø og var vant til at tænke i strategi og forandringer. Nu skulle jeg programmere maskiner.”
Han kastede sig ud i det. Ikke med bøger og kurser, men med prompts til ChatGPT: “Jeg brugte det nærmest som en mentor. Startede med begreberne og bad den forklare det for mig – igen og igen.”
Det, han manglede i teknisk baggrund, opvejede han med en evne til at stille spørgsmål, søge viden og afkode komplekse problemer. “Jeg prøvede at finde ud af, hvad jeg ikke vidste – og så spørge mig frem derfra.”
AI som løftestang
Kristian bruger AI dagligt til at sætte sig ind i systemer, skrive scripts og teste løsninger, han ellers ikke ville have haft en chance for at bygge fra bunden. “Jeg lavede endda en AI-app, som kan søge i alle vores interne dokumenter. Du skriver til den, som du ville skrive til en kollega – og så får du svaret.”
AI har også hjulpet ham med noget så banalt som at oversætte komplekse tekniske beskrivelser og forstå gamle systemer, hvor manualerne ofte er mangelfulde – eller ikke-eksisterende. “Vi arbejder med udstyr, der kan koste 70.000 kroner stykket, og manualen virker ikke. Der har været en kultur for ikke at dokumentere. Her kan AI hjælpe os med at fastholde viden, før den går tabt med pensionsmodne eksperter.”
Fejl, frustration og små sejre
Rejsen har ikke været uden bump. “Jeg har brændt et grafikkort af, fordi den officielle dokumentation var forkert – og det fandt jeg først ud af, da ChatGPT fortalte mig det modsatte.” AI giver ikke altid det rigtige svar, erkender Christian, og kræver derfor kritisk sans. “Det værste, du kan gøre, er at tage alt for gode varer.”
Men for ham har fejlene været en del af læringskurven – og netop det, der gør det muligt at lære nyt. “Du får ikke viden serveret – du lærer, hvordan du lærer.”
En ny rolle i horisonten
I dag er Kristian stadig automationsingeniør, men hans job rykker sig hele tiden. “Jeg underviser mine kollegaer i, hvordan de kan bruge AI. Jeg laver interne værktøjer og prototyper. Jeg kunne bruge 100% af min tid på det her.”
Fra jobsøgende med en humanistisk baggrund til teknologisk frontløber på sin arbejdsplads – AI har været springbrættet.
Fakta
Sådan bruger Kristian AI i sit job
Læring: Spørger ind til tekniske koncepter som SCADA og PLC og får svar på sit eget niveau.
Scripting og programmering: Bruger AI til at skrive og forstå kode, især i Python.
Vidensopsamling: Har bygget en AI-app, der søger på tværs af firmaets egne dokumenter.
Intern undervisning: Holder workshops for kolleger om ChatGPT og promptteknik.
Fremtidsudsigter og råd
Kristian ser en fremtid, hvor hans rolle glider mere og mere i retning af AI-implementering og -strategi. Han håber, at flere tør tage skridtet og bruge værktøjerne aktivt:
“Hvis du kan dekonstruere dine problemer og stille præcise spørgsmål, så kan du bruge AI til at hjælpe dig rigtig godt på vej med næsten alle typer af opgaver, du har.”
