AI og kunst

Forestillingsmaskinerne udfordrer kunsten og kunstnerne


Kan kunst opstå i et samarbejde mellem kunstner og kunstig intelligens?

Billede: ”Is art-i-ficial?”.Akryl og print på lærred, 100 x 100 cm. Kunstner: Christian Tangø, 2023

Journalist

   Læsetid 8 minutter
Array

I en kælder bag Glyptoteket i København er en stor international debat kommet til Danmark. På væggene i Galleri Sapere Aude hænger fremmedartede malerier med motiver, der næsten kan identificeres som en form for tidlig realisme og så alligevel ikke helt. Andet ser ved første øjekast ud til at være semi-pornografiske fotografier på store lærreder, men ved nærmere eftersyn er der ikke helt tale om menneskekroppe. Udstillingen hedder ”Forestillings maskiner” og billederne er resultatet af kunstneren Christian Tangøs samarbejde med kunstig intelligens KI. Udstillingen stiller spørgsmålet: kan KI skabe kunst og vil KI komme efter kunstnernes job?

Forestillings maskiner

Titlen på udstillingen ”Forestillings maskiner” er Christian Tangøs udtryk for den KI, som han er gået i samarbejde med om at skabe malerierne det vil sige den såkaldte generative KI. 

Man kan sige, at det jeg gør med det her lige nu er, at jeg undersøger,” fortæller Christian Tangø.  ”Jeg har været billedkunstner i mange år og har eksperimenteret med mange forskellige stilarter. Så jeg tænkte:  Hvad kan det? Kan det bruges kunstnerisk, og hvordan kan det bruges kunstnerisk?” 

I virkeligheden er der tale om flere forskellige billedgenererende KI’er, som han har fodret med en række instruktioner. 

Hvad sker der, når jeg hælder det ind i det, der hedder prompten på maskinen? Så ser jeg, hvad der kommer ud. I det her tilfælde er der kommet et billede ud, hvor der er en lidt ældre mand, 

der banker løs på en skulptur i det offentlige rum, mens der er nogle mennesker, der kigger på.  Jeg beder så også maskinen om, at den skal illustrere det her i the style of… ”

Her fortæller Christian Tangø om billedet ”Does AI destroy Art?”. 

KI udfordrer kunsten

Spørgsmålet om KI kan skabe kunst eller om man kan skabe kunst ved hjælp af KI, er provokerende, fordi det roder op i en debat om det grundlæggende spørgsmål om, hvad kunst er. I Christian Tangøs optik adskiller kunst sig fra resten af verden, fordi den er afvigelse fra et normalbillede.

Det er en afvigelse fra en normalitet.  Altså fra vores normale udtryk.  Vi har som mennesker nogle normale udtrykskanaler, som vi udtrykker os igennem.  Og som vi også forstår verden igennem,” mener Christian Tangø.

Og det giver heller ikke mening at tale om, at alt i hele verden er kunst. Fordi den største part af verdens objekter, er bestemt ikke kunst.  Altså leverpostej fra netto er ikke kunst.  Så skal man gøre noget specielt med den, for at det bliver kunst.

Kunst handler altså for Christian Tangø om at objektet – i dette tilfælde maleriet – udtrykker noget, der ligger udenfor et normalbillede eller er taget ud af sin sædvanlige sammenhæng. Den del kan produktet af en generativ KI sagtens være med på. Samtidigt handler kunst om, at det skal være noget enestående og her kan KI have svært ved at være med.

KI som kunst-maler

Christian Tangø henviser til det, han kalder unikaproblemet.

”… der ligger gemt i kunstbegrebet altid et spørgsmål om unika og det ligger også i vores lovgivning, at man ikke må lave mere end 12 eksemplar. Så er det ikke længere kunst. Så er det masseproduceret. Så er det en plakat. Reproduktion er jo ikke et kunstværk. Så i princippet er et computerprint en reproduktion af noget, som er skabt ind i en AI-maskine. ”

Og så handler kunst om intention og maskinen har ikke nogen anden intention end den, brugeren kommer ind i den. En maskine, der er trænet af ingeniører og har set en masse kunstværker kan lave noget, der minder om kunst.

Men det er jo i en virtuel verden, du kan se det på en skærm, så kan du bede den om at printe ud.  Okay, så er vi nået dertil.  Den printer noget ud.  Er det så kunst i sig selv?  Mit enkle svar er: nej det er det ikke,” siger han.

Men mødet mellem kunstner og KI kan måske noget. For i samarbejdet mellem KI og kunstner opstår der noget nyt. Christian Tangø har foretaget en kunstnerisk efterbehandling af billederne, der er printet. Et sted på værket ”Does AI destroy Art?” har en af figurerne en rød ”klat” ovenpå hovedet. 

Det er faktisk mig, der har malet over.  Altså, maskinen har sagt, at der skal være en rød klat, men jeg kunne komme til at male over den,” fortæller Christian Tangø. ” Så jeg blænder ind med maskinen og skaber i princippet en forvirring hos beskuerne og så spørger de, hvad er maleren, og hvad er det, som maskinen har skabt?” 

Forholdet mellem kunst og teknologi

Kunst og teknologi er ikke ligefrem størrelser, der er fremmede for hinanden. I århundreder har mennesker brugt teknologi til at skabe kunst. Et eksempel er kameraet, der i dag er generel accept af, at det kan bruges til at skabe kunst uden at man af den grund kan sige, at alle fotografier er kunst. 

De gamle grækere skelnede jo ikke mellem teknologi og kunst i den forstand.  Det latinske ord art eller arts, det græske ord techne, betyder i princippet det samme.  Det er noget med menneskets evne til at styre en geofysisk,” siger Christian Tangø.

Selve brugen af teknologi skaber ikke kunst i sig selv, men brugen af teknologien på nye og intentionelle måder kan være en del af skabelsen af kunst. Men AI og særligt ”forestillingsmaskinerne” er en ny teknologi og det kræver, efter Christian Tangøs mening, eksperimentering med mediet at afklare potentialet for at skabe kunst. 

Kommer KI efter kunstnerne

KI giver først og fremmest mulighed for automatisering og af den grund frygter mange, at deres arbejdsfunktioner vil blive overtaget af KI. Her er kunstverdenen ingen undtagelse. Men selve kunstens beskaffenhed, som vi har diskuteret den gennem denne artikel giver måske svaret på, om KI vil udrydde kunstnere.

Jeg tror ikke en skid på, at teknologier i den forstand kommer til at udrydde noget som helst,” siger Christian Tangø. ”Det har jo vist sig, at hver gang vi har skabt noget teknologi, så sker der det modsatte. Vi får bare skabt endnu mere arbejde for selv, fordi vi så skal have nogen, der skal holde øje med den der teknologi.

Udstillingen ”Forestillingsmaskiner” er et oplæg til debat. Og en debat, der går ud over, hvem har opretshavsretten til kunst, der er skabt i samarbejde med KI. Der bliver ikke givet nogle svar, men masser af provokation og udspil til en dybere debat om kunsten, kunstnernes og teknologiens væsen. Men måske er spørgsmålet bare: hvad synes du?

66 views